Saturday, May 28, 2011

IKLAN-IKLAN ZAMAN SEKARANG...Menjatuhkan imej orang Melayu..

Assalamualaikum...

Kalau di tengok kat TV, tak pon kat surat kabar, tak pon pemplet, handouts tak pon kat mane-mane la yang boley diletakkan iklan..cube tengok, ha, da tengok tue nilai la...ape yang nak dinilainye kan....

ha....saye tak nak la fokuskan kepada mana-mana syarikat atau mana-mana produk, tapi iklan-iklan produk daripada syarikat-syarikat yang kebanyakkannye merupakan syarikat BUMIPUTERA nie, sangat SIBUK nak jual produk tok KUATkan tenage batin, RAPATkan la, BESARkan la and tah hape-hape lagi..aduh, nak cakap pon segan tau..tapi tolong la buka mate dan lihat iklan-iklan mengenai bende-bende nie...ade kalanya LUCAH kooot.!!



Gambar di atas merupakan salah satu contoh yang dapat saye kemukekan..tengok dan nilai...tak ke lucah tue, tapi dengan senang dan slambernye meletakkan gambar ini sebagai iklan produk mereka..ade jugak yang menulis ayat-ayat lucah..antara yang pernah saye bace:

Gunelah produk ini dan bini anda pasti berkate:
" aduh bang, cukuplah..cukuplah..saya da tak tahan!"

Aduhai, ape la nak jadik..sensitiviti terhadap orang awam da tak de da dalam diri peniaga-peniaga produk-produk berkenaan..tak salah sebenarnye nak jual, tak kesah pon..tapi gune la iklan yang lebih profesional, yang lebih elok dan di terima ramai...adik saye pernah tanye saye, " kak, ape maksud iklan nie?" aiyak..!! macam mane nak terangkan nie...blushing saye sebentar.....

Kopi Dara, Kopi Jantan, Kopi Janda dan macam-macam lagi nama kopi yang terlalu lah dasyat dan sangat la memalukan namenye di jual merata-rata di kedai-kedai sekarang..adik-adik saye selalu tanya saye dan mak saye ape maksud perkataan-perkataan tue..malunye nak menerangkan, tak terangkan kesian plak tengok diorang terpinge-pinge..sebenarnye, dengan kehadiran name-name produk yang macam tue, da boleh la orang nak buat andaian yang orang melayu nie sangatlah mementingkan tenaga batin..KENAPA?? kalau di tengok ke kiri dan kanan, ramai je orang MELAYU yang ade anak ramai, ade yang sampai 11 orang satu mak satu bapak..ape lagi yang nak kekuatan batinnye?? Anak tue rezeki daripada Allah, kuat atau lemahnye tenage batin tue tak de kene mengenenye dengan bilangan anak yang diperolehi..aduh, malu la bile tengok iklan-iklan nie..ade tue siap ade lagu lagi.." Kami bukan nak menggoda kami cume nak niage.." WHAT THE......??

Ok, mungkin ade alasan yang cakap, dengan iklan macam tue la baru orang tau produk tue buat ape, ape kekuatan produk tue dan sebagainye..masalahnye..!! cube bandingkan dengan produk yang lain, bagi tempatan saye bagi contoh produk  ORANG KAMPUNG..ha, ok je iklan diorang tak de pon lucah-lucah nie..tapi tok tenaga batin jugak...laris je..kalau yang luar negare ade jugak yang menggunakan iklan yang profesional tapi masih mampu dijual dengan jayanye..

Cukuplah sekadar itu sahaja keluhan daripada saye..dan saye berharap sangat korang semua dapat fikir-fikirkan mane baik dan mane tak...andai ade saye tersalah fakta atau kate-kate, harap diMAAFkan..!!

Wasalam saudare seAgamaku...(fikirkanlah yang terbaik untuk agama dan bangse kita..)

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

5 comments:

  1. setuju dgn ape yg saudari cakap..tapi rasanya gambar tu x perlu saudari tunjuk kat sini.. bimbang ada orng sangap lak ==''

    ReplyDelete
  2. Moga timbul kesedaran, smoga Allah memberikan taufik dan hidayah kepada kita semua, insyaAllah



    World of Ad-Dien (WADi)

    ReplyDelete
  3. haah~ kite yg bawak martabat islam..kita jugak yang mnjtuhkanmrtbt tue~..moga2 dapat hidayah~

    ReplyDelete
  4. Insya-Allah...kalo ade peluang rase macam nak wt report je..benci la tgk iklan2 mcm nie...!!

    ReplyDelete