Tuesday, May 31, 2011

Penceroboh Mati...Padan Muka???

Assalamualaikum...

Sekarang nie kalau kite bace kat surat kabar, ade lah kite akan terserempak dengan berita mengenai penceroboh yang mati ketika hendak menyelamatkan diri...ha, kalau da bace macam tue sure punye ade suare yang cakap.."padan muke..!!" atau ade yang cakap.."serves him right..!!"..ha..macam-macam lagi la...tapi bagi saye, kesiannye die, tak sempat nak bertaubat..betul tak?

Adekalenye, dan pernah berlaku, bile seseorang penjenayah nie ditangkap polis dan disumbat ke dalam jail (aip! jangan cakap padan muke.....) akan, atau kemungkinan besar bertaubat dan berubah..yela, hati manusia nie, kite tak ley duga..ade yang akan insaf bile da kene, ade yang tak..( tue memang dasar hati konkrit la tue..)
tapi ape pon, yang mane sempat insaf tue, Alhamdulillah...yela, kirenye die sempatlah nak bertaubat selagi hayat dikandung badan...

What makes me feel like writing about this? sebab.....i just read an article pasal seorang penceroboh yang jatuh dan mati dari sebuah kondominium..

Tinggikan? ha, nak tau lebih lanjut..korang check it out sendiri la ye..Penceroboh Jatuh Kondo.

tuntasnye...janganlah nak buat jahat..sebab kite belum tau lagi kite nie sempat ke tak nak bertaubat..seperti sebuah cerita yang roomate saye pernah ceritakan kepada saye..( as you all should know, my roommate nie memang sangat lah suke bercerita..and I'm her loyal listener..hehehe..) ceritanye berbunyi begini..

Adelah adik dan abang nie...
Adik die nie jahat sangat, tak de la jahat gile..means macam clubbing, alcoholic and layan la girl-girl nie..
TETAPI
Abang nie seorang yang baik, sembahyang lima waktu diserikan lagi dengan yang sunat, puase tidak pernah tinggal dicampurkan lagi dengan puase sunat, Al-Quran dibacenye merdu..ha, baik yang macam tue la..

Bile malam je, abang nie bangun nak menunaikan solat dan bace Al-Quran, tapi adik die nie sibuk bersiap nak kua clubbing and yes of course hanging out n mingling with gal's...hari berganti hari, bulan berganti bulan dan waktu berganti waktu...tue la senarionye bagi adik dan abang nie..

Suatu hari.......abang nie nak tau dan rase macam mane la kehidupan adik die..die tak faham ape yang best sangat dengan kehidupan sosial adik die..bagi adik die pulak, tibe-tibe tergerak hati dan rase macam nak tau ape yang best sangat sembahyang sume nie..Maka, masing-masing  pon without each other noticing diorang macam switch personalty..
TETAPI.....
Sedang asyik adiknye membace Al-Quran dan menangis keinsafan, sedang asyik abangnye meneguk alcohol di club dan menikmati syurga dunia, ditariknye nyawa dari jasad kedua beradik ini.......The End....

Ha, from cerite nie...korang nilai la sendiri...ape kesudahan yang berlaku antara dua beradik nie...

Wasalam..( sucikan lah hati dan sentiaselah berusahe tok berubah ke arah yang lebih baik..)


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

No comments:

Post a Comment